مراحل آب‌بندی کاشی‌های حمام

پس از سرمایه‌گذاری در بازسازی حمام، با کاشی‌های جدید، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که از سرمایه‌گذاری خود مراقبت کنید. اگر می‌خواهید کاشی‌ها و دوغاب برای مدت طولانی دوام بیاورند، ممکن است نیاز به استفاده از سیلر داشته باشید. دوغابی که بین کاشی‌های شما قرار می‌گیرد تا آن‌ها را در جای خود نگه دارد، تقریباً همیشه باید آب‌بندی شود. اگر مراحل آب‌بندی کاشی‌های حمام به درستی اجرا شود، کاشی‌ها و دوغاب برای مدت طولانی دوام می‌آورند.

از نظر فنی، هیچ کاشی ۱۰۰٪ ضد آب نیست. اگر آب به مدت کافی روی آن‌ها نشسته باشد، در نهایت به کاشی نفوذ می‌کند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما اجازه دهید آن را به یک طرف بگذاریم و به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه کاشی حمام شما نیازی به درزگیر ندارد، همچنان باید دوغاب بین کاشی خود را ببندید.
شما می‌توانید با دیدن کاشی‌های آسیب دیده، با مشکلات قالب مواجه شوید و حمام شما آنطور که انتظار داشتید زیبا به نظر نمی‌رسد.

مراحل آب‌بندی کاشی‌های حمام

اگر در حال بازسازی حمام هستید، ابتدا کاشی‌های خود را تعویض کنید. بهترین و با کیفیت‌ترین نوع کاشی را از مراکز فروش کاشی و سرامیک تهیه کنید و سپس آنها را مهر و موم کنید و سپس به ترتیب دوغاب بزنید.

مراحل آب‌بندی کاشی‌های حمام به شرح زیر است:

  1. سیلر بخرید
  2. کاشی و دوغاب را تمیز و خشک کنید
  3. درزگیر بمالید و بگذارید خشک شود
  4. مواد اضافی را پاک کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب کاشی حمام

1. سیلر بخرید

مهر و موم‌ها همیشه بر ظاهر کاشی‌های شما تأثیر می‌گذارند، حتی اگر اندکی باشند. این به این دلیل است که شما یک لایه اضافی روی مواد کاشی اضافه می‌کنید. دو نوع سیلر وجود دارد که می‌توانید برای این کار خریداری کنید:

. سیلرهای نفوذی

این نوع سیلر مستقیماً در کاشی‌های متخلخل جذب می‌شود. این می‌تواند تأثیر بسیار جزئی بر روی رنگ داشته باشد، اما این رایج‌ترین نوع درزگیر کاشی برای استفاده است.

. مهر و موم تقویت کننده رنگ

این نوع مهر و موم برای افزایش رنگ یا پوشش کاشی طراحی شده است، بنابراین قطعاً ظاهر آن را تغییر می‌دهد. هنگامی که به دنبال مهر و موم هستید، باید چند نکته را به خاطر بسپارید. ابتدا، تمام مهر و موم‌ها لیست انواع کاشی‌هایی را که با آن‌ها کار خواهند کرد فهرست می‌کنند. اگر مواد کاشی شما در لیست نیست، از آن مهر و موم استفاده نکنید.
دوم، ابتدا یک بطری کوچک سیلر بخرید. از آن بر روی یک قطعه کاشی قدیمی یا چیزی پنهان استفاده کنید. به چگونگی تاثیر آن بر رنگ کاشی خود نگاه کنید. اگر مورد پسند شما نیست، سیلر متفاوت بخرید.

2. کاشی و دوغاب را تمیز و خشک کنید

قبل از استفاده از هر سیلر، مطمئن شوید که ناحیه کاملاً تمیز و خشک است. این بسیار مهم است تا رطوبت کاشی‌های خود را نپوشانید و مشکل قالب را ایجاد نکنید.

3. درزگیر بمالید و بگذارید خشک شود

همه سیلرها به روش‌های مختلفی اعمال می‌شوند، بنابراین به دستورالعمل‌های سازنده توجه کنید. اکثرا کاشی‌ها نیاز دارند که دو لایه مختلف روی سطح کاشی بمالید. اولین لایه را می‌زنید، صبر می‌کنید تا خشک شود و لایه دوم را می‌زنید. فرآیند خشک کردن اغلب چندین ساعت طول می‌کشد، به خصوص اگر کاشی‌های شما جذب آب بالایی دارند.

4. مواد اضافی را پاک کنید

در حین کار، سیلر اضافی را که توسط کاشی‌ها جذب نمی‌شود پاک کنید. پس از خشک شدن درزگیر، اگر مشاهده کردید که رنگ‌های مختلفی روی کاشی‌هایتان وجود دارد (یعنی برخی از قسمت‌ها بیشتر از سایر قسمت‌ها جذب آب‌بند شده‌اند)، ممکن است لازم باشد با اعمال سیلر اضافی در مناطق کوچک، آن را اصلاح کنید. برای کمک به بازرسی، چراغ های محیط را روشن کنید. فقط پس از مهر و موم شدن کامل کاشی باید شروع به آب‌بندی دوغاب کنید.

انتخاب کاشی حمام

تفاوت دوغاب یا درزگیر در چیست؟

موادی که در خطوط بین کاشی‌های شما قرار می‌گیرند، “گروت” یا “درزگیری” نامیده می‌شوند. اکثر حمام‌ها از هر دو استفاده می‌کنند، زیرا در حالی که از مواد مشابه ساخته شده‌اند، هر کدام برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند.
بیشتر دوغاب مخلوطی از سیمان، ماسه و آب خواهد بود. گروت فوق‌العاده سخت است و بین کاشی‌ها قرار می‌گیرد.

Caulk یک چسب انعطاف‌پذیر مبتنی بر پلاستیک است. ضد آب است و اغلب در حمام در مناطقی که تماس زیادی با آب دارند استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌خواهید درزگیری را در اطراف محیط وان مشاهده کنید. همچنین ممکن است مشاهده کنید که در اطراف لوله‌ها استفاده شده است. در برخی موارد حتی می‌توان از درزبند به عنوان چسب استفاده کرد. مهم است بدانید که آیا به دنبال درزگیری هستید یا دوغاب، زیرا نیازی به آب‌بندی درزگیری ندارید، اما معمولا نیاز به آب‌بندی دوغاب دارید.

دوغاب حمام ضد رطوبت است. می‌تواند مقدار کمی آب و شاید بخاری که از دوش یا حمام شما می‌آید را تحمل کند. اما به یاد داشته باشید، دوغاب فقط ماسه و سیمان است. فوق‌العاده متخلخل است. این بدان معنی است که دارای تعداد زیادی سوراخ کوچک است که به آب اجازه می‌دهد از آن عبور کند. اگر نکات دوغاب بین کاشی به درستی اجرا شود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

اگر آن را آب‌بندی نکنید، آب می‌تواند زیر کاشی‌های حمام شما نفوذ کند. این می‌تواند باعث جدا شدن کاشی‌ها از دیوار شود و کپک حمام می‌تواند شروع به تشکیل در دیوارها کند. اساسا، اگر فقط دوغاب حمام را در پشت و بین کاشی‌های خود قرار دهید، فقط به مشکلات خود اضافه می‌کنید. طولی نمی‌کشد که باید آن کاشی‌ها را از روی دیوارها جدا کنید.

یکی از مواردی که در آن شما مطلقاً مجبور نیستید دوغاب حمام را آب‌بندی کنید، استفاده از دوغاب اپوکسی است. با این حال، از آنجایی که دوغاب آب‌بندی بسیار ساده است، حتی اگر دوغاب پایه اپوکسی دارید، اضافه کردن یک لایه محافظ دیگر ضرری ندارد.

انتخاب کاشی حمام

نحوه آب‌بندی دوغاب حمام

آب‌بندی دوغاب در حمام شما به طرز شگفت‌انگیزی آسان است و محصولاتی در دسترس هستند که به سرعت بخشیدن به این روند کمک می‌کنند.
اگر کاشی بدون لعاب دارید، باید در این مرحله بسیار مراقب باشید. اگر فورا آن را پاک نکنید، هر دوغابی که روی کاشی بدون لعاب قرار می‌گیرد می‌تواند در کاشی شما نفوذ کند و رنگ آن را تغییر دهد. همچنین، قبل از استفاده از هر سیلر، حتما اجازه دهید دوغاب جدید به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت کاملا خشک شود.

برای استفاده از دوغاب حمام سه گزینه وجود دارد که عبارت است از:

  1. قلم مو
  2. خودکار
  3. اسپری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. قلم‌مو

با یک درزگیر برس، شما به معنای واقعی کلمه سیلر را روی دوغاب رنگ می‌کنید. سپس دوغاب سیلر را جذب می‌کند و اینگونه به درستی از لعاب شما محافظت می‌شود.
اگر تا به حال با یک قلم‌موی کوچک نقاشی کرده‌اید، می‌دانید که چقدر طول می‌کشد. احتمالا در این مدت نیز نمی‌توانید زیاد از حمام خود استفاده کنید، زیرا همه جا دوغاب آب‌بندی نشده دارید

2. خودکار

این چقدر با حاله آیا می‌توانید رنگ دوغاب خود را تغییر دهید و همزمان روی آن را با مهر و موم ضد آب بپوشانید؟ این قلم‌های دوغاب در رنگ‌های مختلف از خاکستری تا بژ تا سفید و با نوک پهن یا باریک عرضه می‌شوند. خیلی هم ارزان

3. اسپری

سیلر اسپری سریع‌ترین راه برای اعمال سیلر است. تنها چیزی که در اینجا باید از آن مراقبت کنید کاشی‌های بدون لعاب است. هنگامی که در حال اسپری هستید، مقداری درزگیر روی کاشی‌ها خواهید داشت.
اگر نمی‌خواهید کاشی‌ها مهر و موم را جذب کنند، باید فورا آنها را تمیز کنید.

آیا باید کاشی و دوغاب حمام را مهر و موم کنید؟

بیشتر کاشی‌ها و دوغاب‌های حمام نیاز به آب‌بندی دارند. تنها کاشی‌هایی که معمولا نیازی به آب‌بندی ندارند، کاشی‌های سرامیکی و لعاب دار (از جمله بیشتر کاشی‌های پرسلان) هستند که از نمایندگی کاشی و سرامیک می‌توانید انواع مختلف کاشی‌های پرسلان را تهیه کنید.

همیشه برای راهنمایی با سازنده چک کنید زیرا استثناهایی وجود دارد. تقریبا مطمئنا نیاز دارید که دوغاب بین این کاشی‌ها را ببندید (مگر اینکه از دوغاب اپوکسی استفاده کنید). در حمام خود درزگیری خواهید داشت، اما از آنجایی که به هر حال این حمام ضد آب است، نیازی به آب‌بندی ندارد. با این حال، شما می‌خواهید آن را زیر نظر داشته باشید. درزگیری با گذشت زمان ممکن است ترک بخورد و باید جایگزین شود.

به یاد داشته باشید، سیلر برای همیشه دوام نمی‌آورد. مواقعی وجود خواهد داشت که لازم است حمام خود را به طور کامل آب‌بندی کنید، اگرچه، امیدواریم تا چندین سال آینده این اتفاق نیفتد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *