طراحی حمام در زیرزمین

طراحی حمام در زیرزمین چالش‌های گوناگونی دارد، از آنجایی که حمام زیرزمین شما کاملا از بقیه خانه جدا است، می‌توانید آن را هر طور که می‌خواهید طراحی کنید. لزومی ندارد که با طراحی مشابه حمام‌های دیگر شما مطابقت داشته باشد. با این حال، ممکن است شما توسط یک عامل مهم محدود شوید. با توجه به اینکه احتمالا فضای زیادی برای کار در  طبقات زیرزمین نخواهید داشت، باید خلاق باشید و جبران این کمبود را بکنید.

اگر حمام را در فضای کوچکتری نصب می‌کنید، یک حمام سه چهارم با روشویی، توالت و دوش ایستاده بسازید. اگر خیلی جاه‌طلبانه است، به یک نیم حمام ساده با روشویی و توالت بچسبید.

خروجی فاضلاب در حمام طبقات زیرزمینی چگونه کار می‌کند؟

بیش از هر چیز دیگری، زهکشی باید دغدغه اصلی شما در ساخت حمام در زیرزمین باشد. حمام‌های طبقه بالا و طبقه همکف، با استفاده از جاذبه تخلیه فاضلاب و آب را دارند، اما حمامی که در زیر زمین ساخته شده است نمی‌تواند برای دفع زباله‌ها به شیب گرانش تکیه کند. گفته می‌شود، ممکن است مجبور شوید کمی عمیق‌تر در زمین حفاری کنید تا ریزش کافی برای تخلیه آب ایجاد کنید.

با پیمانکار یا لوله‌کش خود صحبت کنید تا نحوه ساخت موثر زهکشی را مشخص کنید. آن‌ها نکات مختلفی را در نظر می‌گیرند که عبارتند از:

  1. عمق
  2. اندازه
  3. بررسی خطوط

در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

1. عمق

اگر خانه شما با خطوط لوله‌کشی عمیق ساخته شده است، ممکن است مجبور نباشید بیشتر در زمین حفاری کنید. لوله‌کش شما میزان سقوط لوله‌کشی شما را ارزیابی می‌کند و اگر کافی باشد، آن‌ها به سادگی خطوط جدیدی را نصب می‌کنند. اگر نه، ممکن است به یک اجکتور فاضلاب یا لوله‌کشی عمیق‌تر نیاز داشته باشید.

2. اندازه

اندازه لوله‌های فعلی شما نیز بر سرعت تخلیه زباله‌های یک حمام جدید تأثیر می‌گذارد. اگر لوله‌ها خیلی کوچک هستند، لوله‌کش شما باید لوله‌های عریض‌تری را نصب کند تا جریان فاضلاب را تسهیل کند.

3. بررسی خطوط

اگر خطوط فاضلاب موجود شما به اندازه کافی عمیق باشد، ممکن است تنها بر اساس گرانش کار کنند. با شرکت آب و فاضلاب محلی خود صحبت کنید تا متوجه شوید که خطوط چقدر عمیق هستند و آیا حمام شما بدون دخالت زیاد کار می‌کند یا خیر.

حمام مستر

اما اگر خانه شما به یک مخزن سپتیک متصل است، باید بررسی کنید که خطوط سپتیک تا چه حد عمیق هستند.

آیا خطوط به اندازه کافی عمیق هستند؟ اگر چنین است، لوله‌کش شما ابتدا تعیین می‌کند که فاضلاب با چه سرعتی از حمام شما تخلیه می‌شود. در صورتی که خانه شما به فاضلاب شهری وصل باشد، لوله‌کش شما همچنین یک شیر آب پشتی نصب می‌کند تا از برگشت فاضلاب به خطوط شما جلوگیری کند. این ممکن است به مجوزهای اضافی نیاز داشته باشد، بنابراین از قبل با شهرداری محلی خود صحبت کنید.

با این حال، اگر خطوط زهکشی شما به اندازه کافی عمیق نباشد که صرفا با گرانش کار کند، لوله‌کش شما باید بخشی از کف را برداشته و با لوله‌گذاری عمیق‌تر در زمین، حفاری کند.
این موارد معمولا برای ایجاد ریزش لازم برای تخلیه فاضلاب کافی است، اما در غیر این صورت، قطعا به یک اجکتور فاضلاب برای تخلیه زباله نیاز خواهید داشت.

کجا حمام زیرزمین خود را بسازیم

به منظور لوله‌کشی آسان، باید حمام زیرزمین خود را مستقیما زیر حمام طبقه بالا نصب کنید. به این ترتیب، لوله‌کش شما می‌تواند مستقیما لوله‌کشی پایینی را به لوله‌کشی اصلی وصل کند، بدون اینکه خطوط لوله پیچیده‌ای را نصب کند. لوله‌کش شما فرآیند نصب را بسیار سریع‌تر به پایان می‌رساند و در حین ساخت و ساز پول بیشتری را صرفه‌جویی می‌کند.
نصب حمام‌ها روی هم به سیم‌کشی برق نیز کمک می‌کند. مانند لوله‌کشی، اگر حمام‌های شما مستقیما بالا یا زیر یکدیگر قرار دارند، برقکار شما به سادگی می‌تواند همان سیم کشی را به زیرزمین شما وارد کند. این امر باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شود زیرا برقکار شما نیازی به نصب سیم‌های پیچیده داخلی ندارد.

حمام مستر

ترفندهایی طراحی کنید تا یک حمام کوچک بزرگ‌تر به نظر برسد

برای کمک به طراحی یک فضای متناسب، راهنمای اندازه ما را بررسی کنید:

  1. راهنمای کامل اندازه روشویی حمام
  2. اندازه مناسب آینه حمام برای روشویی شما چیست؟
  3. سینک حمام با اندازه مناسب برای روشویی شما چیست؟

طبقه‌های گرمایش تابشی را نصب کنید

مزایای گرمایش از کف حمام بسیار زیاد است، یکی از ایده‌های صرفه‌جویی در انرژی که می‌تواند استفاده از حمام زیرزمین را تا حد زیادی افزایش دهد، نصب گرمایش از کف است. این سیستم‌ها گرمایش یکنواخت را نه تنها در کف حمام بلکه در هوا نیز فراهم می‌کنند.

نحوه جلوگیری از کپک زدن در حمام زیرزمین

زیرزمین‌ها نسبت به سایر قسمت‌های خانه مستعد رطوبت و رطوبت هستند. گردش ضعیف هوا و کمبود نور طبیعی خورشید خشک شدن زیرزمین‌ها را سخت‌تر می‌کند و این به ویژه در حمام صادق است. بنابراین با انتخاب کاشی حمام استاندارد از مراکز فروش کاشی و سرامیک می‌توانید از یک مشکل خطرناک و بالقوه پرهزینه جلوگیری کنید.

حمام مستر

کفپوش را با دقت انتخاب کنید

از استفاده از مواد کفپوشی که آب را جذب می‌کنند خودداری کنید. کفپوش‌های چوبی، مشمع کف اتاق و لمینت ممکن است در حمام طبقه بالا زیبا به نظر برسند، اما اگر در حمام در زیرزمین نصب شوند، احتمالا ظرف یک سال تاب می‌خورند و پوسیده می‌شوند.

در عوض، کفپوش کاشی، سنگ، سیمان یا سرامیک را بچسبانید. اگر خسته‌ کننده به نظر می‌رسد، سعی کنید الگوهای کاشی‌های هیجان‌انگیز یا سنگ کاری‌های زیبا را برای زنده کردن منطقه پیدا کنید.

یک فن حمام هوشمند نصب کنید

و اضافه کردن یک پنکه حمام هوشمند با سنسور رطوبت را در نظر بگیرید. هنگامی که رطوبت سطح از مقدار از پیش تعیین شده بالاتر رود، این فن‌ها به طور خودکار روشن می‌شوند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *