نمودار مشخصات فنی کاشی و سرامیک

هنگام خواندن مقالات مختلف بازاریابی که همراه بسیاری از محصولات کاشی و سرامیک هستند، متوجه بخشی خواهید شد که معمولا در قسمت انتهایی بروشور‌ها و کتالوگ‌ها قرار می‌گیرد که اغلب به عنوان «مشخصات فنی» از آن یاد می‌شود. نمودار مشخصات فنی کاشی و سرامیک اغلب می‌تواند مجموعه‌ای از کدها و اعداد گیج کننده باشد، اما آن‌ها اطلاعات مهمی هستند که هنگام خرید کاشی و سرامیک از نمایندگی کاشی و سرامیک باید به آن‌ها توجه کنید.
هر دو مرکز ANSI (موسسه استاندارد ملی آمریکا) و ASTM International روش‌های تست استاندارد را ابداع و بررسی نموده‌اند و نتایج آن‌ها  اغلب در بخش مشخصات فنی ذکر می‌شوند. این مقاله برای کمک به مرتب کردن معانی برخی از ویژگی‌های فنی نوشته شده است که می‌خواهید از آن‌ها آگاه باشید و اغلب در بخش مشخصات فنی مشخص می‌شوند.

مقاومت در برابر لغزش

این عبارت اغلب به عنوان ضریب اصطکاک (COF) نامیده می‌شود و به لغزندگی نسبی یک کاشی اشاره دارد. صنعت کاشی در سال ۲۰۱۲ از یک روش آزمایشی که تا حدی غیرقابل اعتماد بود به یک روش آزمایش دقیق‌تر تبدیل شد. بنابراین، ممکن است مشخصات فنی را با استفاده از روش قدیمی پیدا کنید که به روز نشده بودند. روش قدیمی، به نام) SCOF ضریب اصطکاک استاتیک)، دارای یک مقدار خشک و یک مقدار مرطوب بود که در این زمینه پیشنهاد شده بود که هر چقدر امکن دارد مقدار مرطوب بیش از ۰.۶ شود.
روش جدیدتر و مناسب‌تر DCOF  (ضریب اصطکاک دینامیکی) به نام روش  AcuTestروش بسیار دقیق‌تر است و تنها یک مقدار دارد که اندازه گیری مقدار لغزش زمانی است که کاشی خیس است. همانطور که توسط  TCNA (شورای کاشی آمریکای شمالی)  ANSI A۱۳۷.۱-۲۰۱۲ بیان شده است که کاشی‌های سرامیکی انتخاب شده برای فضاهای داخلی سطحی که انتظار می‌رود روی آن‌ها پیاده روی شود باید حداقل مقدار DCOF AcuTest  در حالت مرطوب بیتشر از ۰.۴۲  داشته باشند. کاشی‌های با ارزش کمتر و قابل استفاده در فضاهای با حساست کمتر لزوما فقط به مناطق خشک محدود نمی‌شوند، بلکه به کاربردهایی محدود می‌شوند که در هنگام راه رفتن خشک نگه داشته می‌شوند  یا عموما مرطوب نیستند همانند راهروها.
توجه داشته باشید که در برخی از نمودارهای مشخصات فنی، «عبور» یا «شکست» در زیر عنوان DCOF ذکر می‌شود. اگر مقدار بدست آمده بیشتراز ۰.۴۲  باشدیعنی یک کاشی مقدار مرود نظر استاندارد را تامین می‌کند و مناسب است.
کاشی مرجان

سختی موس

تولیدکنندگان و تامین کنندگان برای اندازه گیری نسبی مقاومت خراش کاشی و سنگ از مقیاس سختی Moh «s استفاده می‌کنند. مقیاس Moh» s از ده کانی نسبتاً رایج با سختی شناخته شده استفاده می‌کند و به هر یک از آن‌ها مقدار نسبی ۱تا۱۰ می‌دهد. هر ماده معدنی در مقیاس مورد نظر سنجیده می‌شود و آن‌هایی را که مقادیر کمتری دارند خراش می‌دهد و آن‌هایی را که مقادیر بالاتری دارند خراش نمی‌دهد.
همانطور که در مقیاس Moh «s در زیر مشاهده می‌کنید، تالک دارای کمترین طبقه‌بندی و نرم‌ترین کانی در لیست است و الماس دارای بالاترین و سخت‌ترین کانی شناخته شده است. برای بهتر نشان دادن سختی کاشی، توجه داشته باشید که فولاد سخت شده که در مته‌ها و برای سوراخ کردن استفاده می‌شود، در مقیاس سختی Moh» s برابر ۶ است.

  • ۱ تالک           مانند کفپوش‌های ارتجاعی مانند وینیل، آسفالت
  • ۲ گچ              مانند کفپوش‌های چوبی
  • ۳ کلسیت      مانندسنگ مرمر جلا داده شده، کفپوش لمینت
  • ۴ فلوریت       مرمر سیاه
  • ۵  آپاتیت       کاشی و سرامیک لعابدار
  • ۶ فلدسپات    کاشی و سرامیک لعابدار
  • ۷ کوارتز        کاشی پرسلان لعابدار
  • ۸ توپاز          کاشی پرسلان بدون لعاب
  • ۹ کوراندوم     پوششی به این سختی موجود نیست
  • ۱۰ الماس       پوششی به این سختی موجود نیست

کاشی مرجان

مقاومت در برابر سایش

برای کمک به مصرف کنندگان در شناسایی محصولات کاشی مناسب برای کاربرد خاص خود در مورد نحوه استفاده آن‌ها در مورد رفت و آمد و ترافیک مورد نظر بر روی سطح کاشی، صنعت کاشی سیستم «طبقه‌بندی سایش قابل مشاهده» را توسعه داد. اغلب این مورد در مشخصات فنی به عنوان «مقاومت در برابر سایش»، «طبقه‌بندی دوام» یا «رده‌بندی PEI» نامیده می‌شود.
این یک مقیاس از ۰ تا ۵ است که نشان می‌دهد کاشی کف چگونه به دلیل میزان ترافیک دچار سایش می‌شود و بنابراین پیشنهاد می‌کند کاشی برای چه کاربردهایی (در صورت وجود) برای کف مناسب است. تمام کاشی‌ها به طور مستقل از نظر مقاومت سایشی مطابق با روش‌های آزمایشی که توسط) ASTM آزمایش و مواد استاندارد آمریکایی) آزمایش می‌شوند.

  1. کلاس۰برای کف توصیه نمی‌شود. فقط دیوارها
  2. کلاس I مسکونی با ترافیک کم – فقط برای کف حمام‌های مسکونی – فضاهای داخلی مسکونی به استثنای آشپزخانه‌ها، پله‌ها، و مناطق نزدیک به ورودی‌های خارجی
  3. کلاس III مسکونی با ترافیک زیاد و تجاری با ترافیک کم – همه فضاهای مسکونی. فضا‌های تجاری که از نظر ترافیک مشابه کاربردهای مسکونی هستند. به طور خاص مناطقی با گردش رایج  معمولی.
  4. کلاس IV تجاری – همه کاربردهای مسکونی و تجاری مانند فضاهای عمومی سالن‌های نمایشگاه، هتل‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها و مدارس
  5. کلاس V تجاری با ترافیک بالا  -همه کاربردهای مسکونی و تجاری مانند فرودگاه‌ها، مراکز خرید و سایر فضاهای عمومی پر ترافیک.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *