مراقبت از کاشی‌های پرسلانی

کاشی پرسلان کاشی مناسب کف و دیوار است که سبکی انعطاف‌پذیر و کیفیتی پایدار را به خانه یا فضای تجاری شما می‌آورد. با حداقل مراقبت از کاشی‌های پرسلانی به راحتی می‌تواند چندین دهه عمر طولانی داشته باشد.

کاشی‌های پرسلان پوششی انعطاف پذیر و مقاوم برای کف فضاهای شما ارائه می‌دهند. آنها با مواد مختلف نسبت به کاشی‌های سرامیکی استاندارد ساخته می‌شوند و از کاشی‌های محبوب مراکز فروش کاشی و سرامیک به شمار می‌آیند. ماسه و فلدسپات برای ایجاد یک کاشی متراکم تر، که قوی تر است و رطوبت کمتری را جذب می کند، به مواد تشکیل دهنده کاشی‌های پرسلانی اضافه می‌شود و این باعث می‌شود کاشی در برابر لکه مقاوم‌تر و نگهداری آن آسان‌تر باشد.
وقتی صحبت از مصالح کف سازی می‌شود، کاشی‌های پرسلان یکی از ساده‌ترین مصالح برای نگهداری هستند. کاشی‌های پرسلان و کاشی‌های سطح صاف لعاب‌دار ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن را دارند، اما با مراقبت مناسب، کاشی‌های پرسلان بدون لعاب بدون هیچ مشکلی قابل نگهداری هستند.

نظافت منظم و اولیه با آب گرم و صابون ملایم برای زیبا نگه داشتن کف کافی است. همچنین می‌توانید از اسپری پاک کننده ملایم و چند منظوره روزانه برای از بین بردن کف صابون، رسوبات آب و کپک استفاده کنید. از محصولات پاک کننده حاوی اسید یا آمونیاک (و سایر مواد شیمیایی غلیظ) استفاده نکنید زیرا ممکن است به دوغاب و سطوح لعاب کاشی آسیب برساند.
اگر با اصول انتخاب کاشی آشنا باشید بهترین انتخاب را از فروشگاه کاشی و سرامیک خواهید کرد. محصولاتی را انتخاب کنید که با لعاب و دوغاب شما سازگار باشد تا از آسیب یا تغییر رنگ لعاب و دوغاب جلوگیری شود. همیشه پس از تمیز کردن، کاشی‌های  خود را کاملا خشک کنید. کاشی بدون لعاب باید به طور معمول با پاک کننده‌های کاشی غلیظ که دارای pH خنثی هستند تمیز شود. این پاک کننده‌ها برای از بین بردن چربی، روغن و مایعات ریخته شده روی سطح از محصولات بدون لعاب مناسب‌تر هستند.

کاشی مرجان امگا

جلوگیری از ایجاد لکه و خراش

از تکنیک‌های مراقبت از کاشی‌های پرسلانی جلوگیری از ایجاد لکه و خراش است. در حالی که کاشی‌های پرسلان در برابر خراش، حکاکی و لکه مقاوم هستند، این سطوح ضد آسیب نیستند. مراقب باشید که کاشی‌ها را در معرض جوهرها یا رنگ‌های دائمی قرار ندهید، زیرا ممکن است قابل پاک شدن نباشند. اگر سطوح کاشی در معرض مارکر یا رنگ دائمی قرار گرفت، در اسرع وقت محل را با آب بشویید سپس از محصول تمیزکننده تایید شده استفاده کنید و سپس کاملاً بشویید و خشک کنید. اگرچه کاشی‌های پرسلانی در برابر لکه‌های آب، مایعات، قهوه و سایر مواد غذایی مقاوم است، اما بهتر است فوراً نشت‌ها را پاک کنید تا از لکه‌های احتمالی جلوگیری شود.
هنگام خرد کردن سبزیجات، برش دادن نان یا تهیه سایر غذاها با ظروف تیز روی کاشی پرسلانی، از تخته برش استفاده کنید. از محصولات تمیز کننده و وسایلی که ساینده نیستند استفاده کنید. علاوه بر این، کاشی را قبل از تمیز کردن جارو یا جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار یا زباله‌ها پاک شود.

کاشی مرجان طرح امگا

مراقبت از کاشی‌های پرسلانی

پرسلان نیازی به آب‌بندی ندارد، با این حال، بهتر است دوغاب یا هر اتصالی را آب‌بندی کنید. از محصولی استفاده کنید که هم برای کاشی و هم برای دوغاب ایمن باشد. برای از بین بردن درزگیرها، واکس‌ها و سایر پوشش‌های کف از روی کاشی‌های پرسلان، از یک درزگیر کاشی و چسب پاک کن استفاده کنید. همیشه ابتدا یک منطقه کوچک را آزمایش کنید.
مقدار زیادی سیلر رقیق نشده و پاک کننده چسب را در یک منطقه قابل کنترل اعمال کنید. اجازه دهید بدون خشک شدن بماند تا باقیمانده سیلر روی سطح نرم شود. در صورت لزوم دوباره استفاده کنید تا سیلر نرم شود و بتوان آن را با یک حوله نخی یا اسفنج پاک کرد. در صورت لزوم با یک پد نایلونی هم روی آن بزنید. سپس با آب تمیز کاملاً بشویید.

مراحل پاک‌سازی کاشی‌

مراحل پاک‌سازی کاشی‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  1. گرد و غبار و کثیفی را جارو یا جاروبرقی بکشید.
  2.  از پاک کننده‌های شیمیایی حاوی آمونیاک، سفید کننده یا اسیدها
  3.  مواد شوینده را به طور کامل بشویید
  4.  از بین بردن لکه همه لکه‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند.
  5.  با استفاده ملایم از مواد شیمیایی از شر لکه‌های سرسخت خلاص شوید.

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

کاشی مرجان امگا

1. گرد و غبار و کثیفی را جارو یا جاروبرقی بکشید

اولین اقدام تمیز کردن شما باید از بین بردن گرد و غبار و کثیفی باشد. این کار را می‌توان روزانه با استفاده از جاروبرقی انجام داد یا می‌توان از جارو استفاده کرد. برای جارو کردن، به جای جارو، موپ خشک توصیه می‌شود، زیرا این کار محافظت روزانه بهتری از سطح کاشی می‌کند.

2. از پاک کننده‌های شیمیایی حاوی آمونیاک سفید کننده یا اسیدها

برای تمیز کردن منظم خودداری کنیداستفاده منظم از مواد شیمیایی خورنده می‌تواند سطح کاشی را فرسایش داده و میزان جذب آب آن را افزایش دهد. مواد شیمیایی خورنده همچنین دوغاب را فرسایش می‌دهند که باعث شل شدن کاشی‌ها می‌شود و به آب اجازه می‌دهد تا به زیر کاشی‌ها نفوذ کرده و زیر کاشی‌ها رطوبت ایجاد کند.
برای تمیز کردن روزانه کاشی‌های پرسلان، فقط از آب گرم استفاده کنید و هر دو هفته یکبار با یک شوینده ملایم مخلوط شده در آب گرم تمیز کنید. فقط برای از بین بردن لکه‌های خیلی چسبنده از مواد شیمیایی استفاده کنید.

3. مواد شوینده را به طور کامل بشویید

هنگام استفاده از مواد شوینده از غلظت کم آن اطمینان حاصل کنید. تمیز کردن کاشی‌ با سرکه یک روش بسیار عالی و موثر است. قسمتی از کف را با محلول تمیز کننده بپوشانید و بگذارید حدود ۵ دقیقه بماند. سپس با استفاده از یک تی محل را تمیز کنید. اجازه ندهید محلول تمیز کننده خشک شود. سپس محل را دوباره با آب تمیز و گرم پاک کنید. با این کار هر گونه باقیمانده‌ی مواد شوینده پاک می‌شود و از لکه‌های آب یا لکه‌های پودری مانند جلوگیری می‌کند.

4. از بین بردن لکه همه لکه‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند

ما تمایل داریم از یک روش تمیز کردن برای همه لکه‌ها استفاده کنیم، اما این روش صحیحی برای تمیز کردن کاشی‌ها نیست. لکه‌ها باید به مؤثرترین روش برای کاهش آسیب طولانی مدت به کاشی‌ها یا دوغاب زده شوند. هنگام برخورد با لکه‌ها فقط ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید و در کل سطح کاشی شده استفاده نکنید.

5. با استفاده ملایم از مواد شیمیایی از شر لکه‌های سرسخت خلاص شوید

پیروی از دستورالعمل‌های بالا به کف کاشی پرسلان شما بهترین محافظت را می‌دهد و به بهترین شکل ظاهر می‌شود. متأسفانه، حوادثی اتفاق می‌افتد و لکه‌های عمده روی کاشی‌ها ممکن است نیاز به پاک کردن با رویکرد تهاجمی‌تری داشته باشند که به مواد شیمیایی نیاز دارد. توجه داشته باشید که این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به تغییر رنگ دوغاب شوند.
اول از همه، دستورالعمل‌های بالا را دنبال کنید و بهترین روش را برای تمیز کردن لکه خاص پیدا کنید. مطمئن شوید که از دستکش مناسب، ماسک و محافظ چشم استفاده می‌کنید و با باز کردن پنجره‌ها و درهایی که به بیرون راه دارند، محل را تهویه کنید. فقط ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید. با رعایت این نکات کفپوش پرسلان خود را در حالت مطلوب نگه می‌دارید و طول عمر آن را افزایش می‌دهید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *