استفاده از سرکه برای تمیز کردن حمام

هیچ کس حمام کثیف را دوست ندارد، اما تمیز کردن کاشی‌های حمام کار خسته کننده و سختی است. بسیاری از صاحبان خانه‌ها به مواد تمیزکننده خانگی روی می‌آورند تا به تسریع این فرآیند کمک کنند و حمام خود را مانند روز ساخت آن براق کنند. اما آیا محلول‌های پاک کننده مبتنی بر سرکه می‌توانند به کاشی‌های حمام شما آسیب برسانند؟
در این راهنما، نحوه استفاده از سرکه برای تمیز کردن حمام بدون آسیب رساندن به کاشی‌ها را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه سرکه می‌تواند بر دوغاب شما تاثیر بگذارد و چگونه به درستی سرکه را برای جلوگیری از آسیب رساندن مخلوط کنید.

اگر سرکه به درستی استفاده شود، یک پاک کننده کاشی ایمن و موثر برای بسیاری از مواد کاشی از جمله پرسلان، سرامیک و شیشه‌ای است. با این حال، از محلول‌های سرکه روی سنگ‌های طبیعی، تراورتن، کاشی‌های چوبی یا دوغاب آب‌بندی نشده استفاده نکنید، زیرا این مواد بسیار متخلخل هستند و اسید را جذب می‌کنند. بنابراین اگر آماده هستید تا کمی درخشش را به کاشی‌های حمام خود برگردانید، بیایید شروع کنیم!

کاشی حمام

آیا سرکه کاشی‌های حمام را خراب می‌کند؟

سرکه یک پاک کننده محبوب و قدرتمندی است که به دلیل ویژگی‌های ارگانیک، غیر سمی و پایدار آن ارزشمند است. با این حال، فقط به این دلیل که محبوب است به این معنی نیست که برای تمیز کردن همه چیز مناسب است.

سرکه، به ویژه سرکه سفید مقطر یک اسید نسبتا قوی است که به نام اسید استیک شناخته می‌شود که به تجزیه باکتری‌ها و کپک‌ها کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که به نظر یک پاک‌کننده حمام عالی باشد. اما می‌توانید از سرکه سیب یا سرکه برنج نیز استفاده کنید.
با این حال، باید مراقب استفاده از سرکه در حمام باشید. بسته به موادی که برای ساخت کاشی‌های حمام شما استفاده می‌شود، سرکه می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. کاشی‌های خود را قبل از استفاده از سرکه بررسی کنید و از این اطلاعات به خوبی استفاده کنید.

به طور کلی، می‌توانید از محلول سرکه/آب برای تمیز کردن کاشی‌هایی که از مواد بدون متخلخل ساخته شده‌اند یا با پوشش بدون متخلخل لعاب داده شده‌اند، استفاده کنید. با این حال، از سرکه روی سنگ، عقیق یا چوب استفاده نکنید زیرا با گذشت زمان، ظاهر آن را کدر می‌کند.

بسیاری از کاشی‌های حمام از کاشی‌های پرسلان ساخته می‌شوند که کاشی‌های پرسلان از بهترین نمونه‌های کاشی در مراکز فروش کاشی و سرامیک است. پرسلان نوعی سفال تصفیه شده است که از خاک رس ریزدانه ساخته شده است که فشرده شده و با تراکم بالا پخته می‌شود. این امر باعث می‌شود پرسلان نسبت به سایر انواع سفال دارای دوام و ساختار متخلخل کمتری باشد.

سرکه به کاشی‌های پرسلان  آسیب نمی‌رساند تا زمانی که از محلول مناسب استفاده کنید و کاشی‌های خود را بعد از تمیز کردن آن‌ها بشویید. پرسلان به اندازه کافی متراکم است که از نفوذ مایعاتی مانند سرکه به منافذ آن جلوگیری می‌کند و آن را به ماده‌ای فوق‌العاده برای حمام تبدیل می‌کند.

کاشی حمام

آیا سرکه کاشی‌های سرامیکی را خراب می‌کند؟

سرامیک از نوع خاک رس دانه‌دار‌تری نسبت به پرسلان ساخته می‌شود و با چگالی کمتری پخته می‌شود که باعث می‌شود نسبت به پرسلان تصفیه و دوام کمتری داشته باشد. تا زمانی که کاشی‌های سرامیکی شما لعاب دارند و سرکه را با استفاده از محلولی که در زیر توضیح می‌دهم رقیق می‌کنید، باید بی‌خطر باشد. کاشی‌های شیشه‌ای یکی دیگر از مصالح ساختمانی محبوب هستند که معمولاً در حمام‌ها به دلیل هزینه کم و ضد آب بودن طبیعی استفاده می‌شوند. شیشه از ذوب ذرات ریز ماسه به ورقه‌های جامد موادی ساخته می‌شود که معمولا شفاف، سخت و غیرقابل نفوذ به مواد دیگر هستند.

آره! سرکه یک پاک کننده شیشه فوق‌العاده است و به هیچ وجه به مواد آسیب نمی‌رساند. از محلول سرکه/آبی که در زیر توضیح می‌دهم استفاده کنید.

سرکه چه کاشی‌هایی را خراب می‌کند؟

از سرکه روی مواد کاشی متخلخل از جمله کاشی‌های چوبی، کاشی‌های چوب پنبه‌ای استفاده نکنید و آن را روی سنگ، اونیکس و تراورتن استفاده نکنید. این مواد بیش از حد اسید را جذب کرده و سطح آن از بین می‌رود. با خواص سنگ گرانیت، کوارتز و سنگ مرمر بیشتر آشنا شوید.

کاشی حمام

آیا سرکه دوغاب را از بین می‌برد؟

اکنون که ثابت کرده‌ایم می‌توانید با خیال راحت از سرکه روی کاشی‌های شیشه‌ای و پرسلان استفاده کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا روی دوغاب تاثیر می‌گذارد یا خیر. پس از همه، دوغاب چیزی است که کاشی‌های شما را در جای خود نگه می‌دارد.
تمیز نگه داشتن دوغاب شما به اندازه تمیز نگه داشتن کاشی‌ها مهم است، بنابراین این سوال را ایجاد می‌کند که آیا استفاده از سرکه در دوغاب حمام ایمن است؟
اگرچه سرکه برای کاشی‌های پرسلان و شیشه‌ای بی‌خطر است، اما اگر دوغاب شما به درستی نصب نشده باشد یا به درستی آب‌بندی نشده باشد، گاهی اوقات می‌تواند به دوغاب آسیب برساند. اگر دوغاب شما به طور نامناسب مهر و موم شده باشد، سرکه به داخل شکاف‌ها نفوذ کرده و به آرامی غشای ضد آب پشت کاشی‌های شما را فرسایش می‌دهد. همانطور که غشاء را می‌خورد، دوغاب شما چیزی برای نگه داشتن روی آن نخواهد داشت و در نهایت از دیوار می‌افتد.
با این حال، اگر برای نصب صحیح کاشی‌ها و آب‌بندی دوغاب‌تان وقت گذاشته‌اید، سرکه یک ماده تمیزکننده فوق‌العاده است که می‌تواند کپک‌هایی را که در طول زمان ایجاد می‌شود از بین ببرد.

کاشی حمام

قبل از استفاده از سرکه به عنوان یک ماده تمیزکننده روی کاشی‌های خود، سالی یک بار دوغاب خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز به درستی مهر و موم شده است. اگر هرگز دوغاب کاشی خود را بازرسی نکرده‌اید، ممکن است با یک شگفتی ناخوشایند روبرو شوید. دوغاب می‌تواند به مرور زمان خشک شود و به آرامی از دیوار جدا شود.

اگر برای مدت طولانی باقی بماند، کاشی‌های شما ممکن است ترک بخورند یا شل شوند و به آب اجازه دهند از پشت دیوارها نفوذ کند و منجر به هجوم گسترده کپک شود. با بازرسی منظم دوغاب خود، این مشکلات را قبل از گسترش پیدا کنید. با چکاندن مقداری آب روی دوغاب و تماشای اتفاقات شروع کنید. اگر دوغاب شما ناگهان تیره‌تر شد، وقت آن است که کاشی‌های خود را دوباره ببندید. اگر هیچ اتفاقی نیفتد، دوغاب شما خوب است.
به طور معمول، دوغاب نصب شده در حمام داخلی پنج سال کامل دوام می‌آورد، اما اگر در معرض آب و هوای سخت قرار گیرد، می‌تواند در عرض ۲ تا ۳ سال ترک خورده و شل شود. رطوبت زیاد می‌تواند در حمام شما، از جمله دوغاب، ویران کننده باشد، بنابراین مهم است که حمام خود را به بهترین وجه تهویه کنید.
روی یک پنکه حمام هوشمند سرمایه‌گذاری کنید تا رطوبت را ردیابی کرده و رطوبت انباشته شده را قبل از اینکه وقت خراب کردن کاشی و دوغاب شما داشته باشد، بمکد. مقاله ما را در مورد فن‌های حمام هوشمند بررسی کنید یا برای باز کردن اتاق، نورگیر حمام اضافه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *